12-01-2022
De kinderen van groep 5/6 hebben de opdracht gekregen om thuis op zoek te gaan naar de beste uitvinding ooit. Dat de komst van elektriciteit en de computer tot geweldige uitvinden hebben geleid is wel duidelijk. De uitvinding die de kinderen kiezen mag geen elektrisch voorwerp zijn of een…
12-01-2022
Het nieuwe project is gestart. In deze eerste periode van het nieuwe jaar behandelen we de tien tijdvakken kort en krachtig. De kinderen krijgen zo een beeld van de gehele tijdlijn.
We zijn deze week gestart met de tijd van de jagers en boeren. Zij leefden in de prehistorie. Volgende week…
20-12-2021
Rozen zijn rood, viooltjes zijn blauw Over deze gedichten zeg je wauw.
De kinderen hebben naar aanleiding van het project ‘Schrijvers in Beeld’ een gedicht geschreven. Het thema van het gedicht was pesten. De kinderen kregen de opdracht om een gedicht vanuit het…
20-12-2021
Wat is kunst? Welke kunstenaars zijn er? Welke vormen van kunst zijn er? Zo zijn wij gestart met het project ‘Kunst in beeld’. De kinderen wisten al veel verschillende kunstvormen te benoemen. Wij zijn het afgelopen project bezig geweest met drie verschillende kunstvormen:…
18-11-2021
Kinderkunst verdient alle aandacht. Daarom doet onze school mee aan een bijzonder project Beeldend vormen: DE KUNSTWEKEN. Ieder kind maakt op eigen niveau een kunstwerk en ontvangt daarvan gratis een echte wenskaart als aanmoediging. Maar dat is nog maar het begin... Tijdens…
11-11-2021
De afgelopen week hebben de kinderen van groep 5/6 hard gewerkt aan hun lampion. Deze moesten ze dit schooljaar helemaal zelf ontwerpen. ’Je maakt een lampion waarin een lichtje kan schijnen, deels doorschijnend is en die geschikt is om mee langs de deuren te gaan. Aan de lampion kunnen de…
09-11-2021
Na de vakantie zijn we begonnen met het thema ‘kunst’. We trapten af met schrijfkunst: iedere dag keken we een filmpje van een auteur, wiens boek we op dat moment lazen in de klas. Vandaag keken we het laatste filmpje van schrijfster Ilona de Lange, van het boek ‘Miljonairskind’, waarin ze ons…
15-10-2021
Bouw met je team een hut van kranten*. In deze hut kan minimaal één leerling van je team zitten. Terwijl de leerling in de hut zit, mag de hut niet steunen tegen de leerling of tegen andere objecten. Je mag de leerling zien zitten. ’Onze hut staat! Zelfs nu met de aanbouw, zodat de gehele…
07-10-2021
We hebben op De Meerkoet een mascotte genaamd Koet. Koet helpt de kinderen bij het ontdekkend en ontwerpend leren. Koet legt uit hoe dit cyclisch proces werkt en welke stappen de kinderen moeten nemen. Elke klas heeft sinds kort een eigen Koet. Deze prachtige handpoppen…
06-10-2021
De stemmen worden door de leerlingen vandaag geteld. De winnaars mogen plaatsnemen in de leerlingenraad en gaan hun plannen proberen uit te voeren. Krijgt de school een kas in de tuin; zal er minder plastic gebruikt gaan worden of zal er meer worden gekookt?