• Team
  • Verleg je grenzen
  • Ateliers
  • Ons onderwijs
  • Thema's & Projecten
  • Portfolio
  • Het bestuur
  • Groep 1-2
  • Groep 3-4
  • Groep 5-6
  • Groep 7-8
  • Schooltijden
  • Vakantie & vrije dagen
  • Schoolgids
  • AVG
  • MR
  • Activiteitencommissie
  • Peuterspeelzaal
  • BSO
  • Klachten

Onderwijsvisie



De Meerkoet kiest in zijn onderwijs voor een focus op wereldburgerschap. Ons motto daarbij is:

“ Verleg je grenzen”

Leerlingen hebben kennis en vaardigheden nodig om zich een eigen plek te verwerven in die wereld en de mogelijkheden daarin zo goed mogelijk te verkennen. Je kan daarbij denken aan vreemde talen leren, kennis opdoen over andere landen en culturen en interculturele sensitiviteit.

Dat kan hen verder helpen in hun ontwikkeling en toekomstige loopbaan. Want er is een flinke kans dat leerlingen in hun latere beroep moeten samenwerken met mensen uit en in verschillende landen en culturen. Onze leerlingen voelen zich verantwoordelijk voor de wereldvrede en het beheren van de planeet. Daarom is het nodig dat ze leren welke invloed ze daarop hebben en hoe ze die kunnen aanwenden. En dat ze leren dat dit dichtbij begint: in de klas, thuis en in hun eigen dorp.

De onderwijsinhoud van ons profiel rust op vier pijlers. In elke pijler koppelen wij een thema uit wereldburgerschap aan de daarvoor benodigde sociaal-emotionele ontwikkeling.
 

  • Identiteit en diversiteit - een open houding
  • Globalisering en duurzaamheid - verantwoordelijkheid- en gemeenschapszin
  • Verdeling van rijkdom en mensenrechten - meningsvorming en de vrijheid- en gelijkheidsprincipes
  • Mondiale betrokkenheid en vrede en conflict – besluitvorming en conflicten oplossen

Wereldburgerschap

De bovengenoemde pijlers zijn het best verankerd in de vakoverstijgende projecten die in al onze groepen aan bod komen. In kunst- en cultuureducatie neemt wereldburgerschap een belangrijke plaats in. Overigens kunnen in verschillende lessen internationale relaties worden gelegd.

Ook krijgen de kinderen Engelse les vanaf groep 7. Wij leren onze leerlingen onderzoeksvaardigheden. Ze leren onderzoeksvragen en hypotheses te formuleren, op zoek te gaan naar de antwoorden en vervolgvragen af te leiden. Afhankelijk van leeftijd, ontwikkelingsniveau en inhoud wordt dit proces geleid door de leerkracht, dan wel begeleid door de leerkracht. Wij willen hiermee bereiken dat de leerlingen het vertrouwen hebben dat ze hun leerproces zelf kunnen sturen.

Daarmee ontwikkelen we een onderzoekende open houding naar de wereld, het gevoel competent te zijn en het gevoel ‘dat leren iets voor jou is en bij je past’. De wereld van de toekomst is namelijk een leven lang leren.
 

Actualiteit

Wij besteden veel aandacht aan actualiteit. Onder andere door te werken met de begrijpend lezen methode Nieuwsbegrip en te kijken naar het Jeugdjournaal. We werken met moderne methodes en materialen. Een kind van de wereld krijgt eigentijds onderwijs. De digitale leeromgeving heeft onze volle aandacht. We zoeken daarin naar de beste digitale leermiddelen die bij ons profiel en onze ideeën over onderwijs passen. Digitaal leren mag niet betekenen dat we teruggaan naar ouderwets instructie krijgen en allemaal hetzelfde oefen

Doelstellingen 

Een leerling van De Meerkoet is op weg een echte wereldburger te worden. De Meerkoet heeft hem nieuwsgierig gemaakt, eerst naar het dorp en zijn wortels, dan naar de wereld. Hij staat open voor alles wat anders is. Hij heeft geleerd zich een eigen mening te vormen en te verdedigen. Maar hij luistert en kijkt ook goed naar anderen, laat zich overtuigen en stelt zijn mening bij op basis van nieuwe informatie, inzichten en ervaringen.

Hij heeft altijd een leervraag klaar. Hij wil zich ontwikkelen. Dit betekent voor hem zowel nieuwe kennis als betere sociale vaardigheden verwerven. Door het onderzoekend leren op De Meerkoet weet hij welke stappen hij moet zetten om zijn leervragen te beantwoorden.

Mediawijs

Een leerling van De Meerkoet kan goed rekenen, lezen en schrijven en is mediawijs. Door het onderwijs op De Meerkoet weet hij veel over andere landen, culturen en talen, democratie, vrede en veiligheid, duurzaamheid, natuur en klimaat, verdeling van grondstoffen en rijkdommen. Maar hij kent ook zijn eigen regio en het culturele erfgoed van de streek, de nationale politiek en de Nederlandse media. Hij voelt zich verbonden met (alle kinderen van) de wereld maar ook met het sociale leven in het dorp. Hij weet dat verantwoordelijkheid en tolerantie beginnen bij jezelf en de mensen om je heen. Hij heeft geleerd hoe hij conflicten kan helpen oplossen en dat doet hij ten eerste thuis, in de groep en op straat. Hij heeft respect voor de natuur en helpt mee om deze te beschermen.

Beroepen

Een leerling die De Meerkoet is tijdens zijn schoolcarrière regelmatig in contact geweest met beroepen waarin cultuur en diversiteit, globalisering, duurzaamheid, natuurbescherming, mensenrechten, democratie, vrede en conflict en gemeenschapszin een belangrijke rol spelen.
 

Bredere kijk

Een leerling van De Meerkoet heeft een bredere kijk op de wereld ontwikkeld, heeft goed leren samenwerken, heeft inlevingsvermogen, communicatievaardigheden en mensenkennis. Is verdraagzaam voor zichzelf en anderen en trekt geen voorbarige conclusies. Allemaal competenties waarmee hij met plezier en succes verder zal komen in onze samenleving, in onze wereld die steeds kleiner wordt maar ook steeds complexer en waar mensen nodig zijn die kunnen leiding geven aan diversiteit.

"Verleg je grenzen"

De Meerkoet


  • De Meerkoet
  • Schoolstraat 9
  • 1746 AP Dirkshorn
  • T 0224-551624
  • d.vankampen@stichtingsurplus.nl
  • Routeplanner

Facebook
 

Zoeken


Groepen


  • Groep 1-2
  • Groep 3-4
  • Groep 5-6
  • Groep 7-8

Praktische info


  • Schooltijden
  • AVG
  • Vakantie
  • MR
  • Activiteitencommissie
  • Schoolgids
  • Klachten

Neem contact op