• Team
  • Verleg je grenzen
  • Ateliers
  • Ons onderwijs
  • Thema's & Projecten
  • Portfolio
  • Het bestuur
  • Groep 1-2
  • Groep 3-4
  • Groep 5-6
  • Groep 7-8
  • Schooltijden
  • Vakantie & vrije dagen
  • Schoolgids
  • AVG
  • MR
  • Activiteitencommissie
  • Peuterspeelzaal
  • BSO
  • Klachten

Ons onderwijs



Alle leerstof op ‘De Meerkoet’ wordt projectmatig, door middel van ontwerpend en onderzoekend leren, aangeboden. Door op een onderzoekende en ontwerpende manier te leren worden houding, vaardigheden, denkwijzen en kennis in samenhang ontwikkeld. Daarnaast kunnen de leerlingen door deze manier van werken hun eigen wereld verkennen (Peeters, Verlinden, 2015). De coachende houding van de leerkracht zorgt ervoor dat de leerling uitgedaagd tot een ‘hogere-orde-denken’. (Bakx, Boer, Brand, Houtert, 2017)

De projecten worden schoolbreed gehouden waardoor leerlingen klassendoorbrekend kunnen werken. Dit heeft als voordeel dat een jongere leerling kan samenwerken met een leerling uit een hogere groep.

Van het project moet verslaggeving komen waarin de leerling laat zien of de gestelde doelen en door de leerling zelf gekozen doelen zijn bereikt. Dit wordt bijgehouden in een portfolio van de leerling. Vanuit de portfolio wordt gecommuniceerd met de ouders. 

 



Onderzoeken

De leerlingen onderzoeken tijdens een thema bijvoorbeeld welke reizen de Vikingen hebben gemaakt waarbij ook wordt geoefend met het werken met kaarten, het rekenen op schaal, het schrijven van een brief naar een Viking Museum, het nabouwen van een vikingschip, het uitbreiden van de woordenschat.


Cirkel van onderzoekend en ontwerpend leren (SLO)

Cirkel van onderzoekend en ontwerpend leren (SLO)

‘s Morgens wordt aan de gehele groep instructie gegeven over de doelen die in dit project moeten worden behaald. Na elke instructie oefenen de kinderen met het doel. Dit kan onder andere zijn door het maken van een kleine opdracht of het spelen van een spel in de klas of buiten. Elk doel is ook verwerkt in een grote opdracht waar de kinderen een dag, een week of meerdere weken aan werken. 

Deze instructie is soms facultatief. Leerlingen die de instructie nodig hebben om tot een goed resultaat te komen, kiezen ervoor de instructie te volgen. Dit wordt opgebouwd vanaf groep 1. Er wordt opgelet of de executieve functies bij de leerling zo zijn ontwikkeld dat de leerling dit aankan.



Executieve functies

Dit zijn al die regelfuncties van de hersenen die essentieel zijn voor het realiseren van doelgericht en aangepast gedrag. Alle executieve functies of vaardigheden hebben een controlerende en aansturende functie. Met deze functies bepalen we het doel van ons handelen en gedrag, schakelen we afleidende factoren uit, plannen we de volgorde van handelingen, voeren we de taken die daarvoor nodig zijn stap voor stap uit en controleren we het effect, waarbij we ook rekening houden met mogelijke toekomstige effecten. We reguleren er emoties, motivatie en alertheid mee en laten ervaringen uit het verleden meespelen bij de verwachtingen over en beslissingen voor de toekomst.

Executieve functies kunnen worden gezien als de 'dirigent' van de cognitieve vaardigheden, het zijn een verzameling processen die te maken hebben met het beheren van jezelf en de bronnen die nodig. (Dawson, P., en R. Guare, (2009). Slim maar... Help kinderen hun talenten benutten door hun executieve functies te versterken.

(Amsterdam: Hogrefe)

"Verleg je grenzen"

De Meerkoet


  • De Meerkoet
  • Schoolstraat 9
  • 1746 AP Dirkshorn
  • T 0224-551624
  • d.vankampen@stichtingsurplus.nl
  • Routeplanner

Facebook
 

Zoeken


Groepen


  • Groep 1-2
  • Groep 3-4
  • Groep 5-6
  • Groep 7-8

Praktische info


  • Schooltijden
  • AVG
  • Vakantie
  • MR
  • Activiteitencommissie
  • Schoolgids
  • Klachten

Neem contact op


Copyright 2023 - De Meerkoet
Inloggen | Ziber Education - Ziber Kwieb, de handige schoolapp | Ziber - Mobiele website met CMS | JuRstijl - Huisstijl regio Schagen