• Team
  • Verleg je grenzen
  • Ateliers
  • Ons onderwijs
  • Thema's & Projecten
  • Portfolio
  • Het bestuur
  • Groep 1-2
  • Groep 3-4
  • Groep 5-6
  • Groep 7-8
  • Schooltijden
  • Vakantie & vrije dagen
  • Schoolgids
  • Schoolplan
  • AVG
  • MR
  • Activiteitencommissie
  • Peuterspeelzaal
  • BSO
  • Klachten

Ons onderwijs



Alle leerstof op ‘De Meerkoet’ wordt projectmatig, door middel van ontwerpend en onderzoekend leren, toegepast. Door op een onderzoekende en ontwerpende manier te leren worden houding, vaardigheden, denkwijzen en kennis in samenhang ontwikkeld. Daarnaast kunnen de leerlingen door deze manier van werken hun eigen wereld verkennen (Peeters, Verlinden, 2015). De coachende houding van de leerkracht zorgt ervoor dat de leerling wordt uitgedaagd tot ‘hogere-orde-denken’. (Bakx, Boer, Brand, Houtert, 2017)

Binnen de onder- en bovenbouw werken de groepen samen aan één project, waardoor leerlingen klassendoorbrekend kunnen werken. Dit heeft als voordeel dat een jongere leerling kan samenwerken met een leerling uit een hogere groep. Minimaal één keer per jaar wordt er een schoolbreed project gehouden. 

 

De projecten lopen van vakantie tot vakantie. Er is een cyclus van vier jaar voor de thema’s  geschiedenis, aardrijkskunde, natuur & techniek. Bij de jonge kinderen zorgen we ervoor dat we dicht bij hun belevingswereld blijven. 



Onderzoeken

De leerlingen onderzoeken tijdens een thema bijvoorbeeld welke reizen de Vikingen hebben gemaakt waarbij ook wordt geoefend met het werken met kaarten, het rekenen op schaal, het schrijven van een brief naar een Viking Museum, het nabouwen van een vikingschip, het uitbreiden van de woordenschat.


Cirkel van onderzoekend en ontwerpend leren (SLO)

Cirkel van onderzoekend en ontwerpend leren (SLO)

De gehele dag door krijgen de kinderen instructie van de leerkracht. Na elke instructie oefenen de kinderen met het doel. Daarnaast komen doelen van de mehodes terug in het projectonderwijs. Dit kan onder andere zijn door het maken van een kleine opdracht of het spelen van een spel in de klas of buiten. Een doel kan ook verwerkt zijn in een grote opdracht waar de kinderen een dag, een week of meerdere weken aan werken. 

Tijdens het projectonderwijs komen ook de doelen aan bod van de leerlijn samenwerken en werken de kinderen aan hun executieve functies. 



Executieve functies

Dit zijn al die regelfuncties van de hersenen die essentieel zijn voor het realiseren van doelgericht en aangepast gedrag. Alle executieve functies of vaardigheden hebben een controlerende en aansturende functie. Met deze functies bepalen we het doel van ons handelen en gedrag, schakelen we afleidende factoren uit, plannen we de volgorde van handelingen, voeren we de taken die daarvoor nodig zijn stap voor stap uit en controleren we het effect, waarbij we ook rekening houden met mogelijke toekomstige effecten. We reguleren er emoties, motivatie en alertheid mee en laten ervaringen uit het verleden meespelen bij de verwachtingen over en beslissingen voor de toekomst.

Executieve functies kunnen worden gezien als de 'dirigent' van de cognitieve vaardigheden, het zijn een verzameling processen die te maken hebben met het beheren van jezelf en de bronnen die nodig. (Dawson, P., en R. Guare, (2009). Slim maar... Help kinderen hun talenten benutten door hun executieve functies te versterken.

(Amsterdam: Hogrefe)

"Verleg je grenzen"

De Meerkoet


  • De Meerkoet
  • Schoolstraat 9
  • 1746 AP Dirkshorn
  • T 0224-551624
  • d.vankampen@stichtingsurplus.nl
  • Routeplanner

Facebook
 

Zoeken


Groepen


  • Groep 1-2
  • Groep 3-4
  • Groep 5-6
  • Groep 7-8

Praktische info


  • Schooltijden
  • AVG
  • Vakantie
  • MR
  • Activiteitencommissie
  • Schoolgids
  • Klachten

Neem contact op


Copyright 2025 - De Meerkoet
Inloggen | JuRstijl - Huisstijl regio Schagen