• Team
  • Verleg je grenzen
  • Ateliers
  • Ons onderwijs
  • Thema's & Projecten
  • Portfolio
  • Het bestuur
  • Groep 1-2
  • Groep 3-4
  • Groep 5-6
  • Groep 7-8
  • Schooltijden
  • Vakantie & vrije dagen
  • Schoolgids
  • AVG
  • MR
  • Activiteitencommissie
  • Peuterspeelzaal
  • BSO
  • Klachten

Ateliers


Om leerlingen de kans te bieden zich op verschillende manieren te ontplooien is op ‘De Meerkoet’ gekozen om ateliers samen te stellen. Er zijn verschillende ateliers, zoals; De Kidzreporterz, projectgroep, kunstatelier, toneelatelier, muziekatelier, sportgroep, mindfulness groep en leerlingenraad.

Deze ateliers worden buiten de groep gehouden en kunnen worden aangepast aan de behoefte van leerlingen. De ateliers vinden één keer per week plaats. Een periode voor een atelier duurt van vakantie tot vakantie. Na iedere vakantie mogen leerlingen opnieuw inschrijven voor een atelier. De ateliers zijn zo ingericht dat zij zinvol zijn voor de leerlingen.

Alle ateliers werken vanuit de cirkels van ‘onderzoekend en ontwerpend leren’. 

Onderzoekend en ontwerpend leren



Onderzoekend en ontwerpend leren - infographic

De Kidzreporterz

Deze groep onderzoekt verschillende mogelijkheden om een vraagstuk op te lossen. Hiervoor maken zij gebruik van interviewvaardigheden, zij leren werken met een camera, microfoons en krijgen ICT vaardigheden aangeboden. Aan het eind van een periode is er een mogelijkheid om het eindproduct te presenteren. Echter het proces is belangrijker dan het product.
 

De Projectgroep

Leerlingen die zich hiervoor inschrijven krijgen een technisch probleem voorgeschoteld.

Dit probleem wordt door leerlingen of leerkrachten ingebracht. Het kan bestaan uit het maken van een opslagruimte, kast,  speeltoestellen, kist om spullen in op te ruimen etc. 

De leerlingen maken een bouwtekening op schaal en bestellen de materialen die nodig zijn om het ontwerp te maken. Hiervoor moeten zij een begroting maken en het benodigde geld aanvragen. Als dit geregeld is,  gaan zij aan de slag om de bouwtekening werkelijkheid te maken. 

Kunstatelier

In het kunstatelier wordt kennis gemaakt met verschillende vormen van beeldende kunst. Volgens het principe van ontwerpend leren komen de leerlingen tot een beeldend product.

De gespecialiseerde leerkracht inspireert de leerlingen tot een hogere-orde-denken en stimuleert ze buiten de box te denken. Volgens Hilst (2007) kunnen executieve functies door middel van het maken van creatieve producten geoefend  worden.

 

Toneelatelier

In het atelier maken de leerlingen kennis met verschillende vormen van toneel. Zij worden uitgedaagd tot het buiten de box denken. Het creatieve brein wordt geactiveerd. De leerlingen leren hun stem te gebruiken en zichzelf te presenteren. 

Muziekatelier

De leerlingen worden uitgedaagd in creatief denken. Waarbij een beroep wordt gedaan op samenwerking en denken vanuit de persoon (Top, 2016). Er wordt kennis gemaakt met verschillende vormen van muziek en verschillende muziekinstrumenten. Leerlingen mogen experimenteren met de instrumenten en verschillende muziekstijlen. 

 

De Leerlingenraad

De leerlingenraad praten samen met leerkrachten, directie en MR over de lopende zaken op school. Zij vormen het klankbord van de leerlingen. Zij komen bij elkaar om te vergaderen of voorkomende problemen op te lossen. Door hen zaken voor te leggen waar meerdere oplossingen denkbaar voor zouden zijn, worden de hogere denkvaardigheden geactiveerd (SLO g.d.-a).


 

Sportschool

In de lente- en zomermaanden is er voor de sportieve leerlingen gelegenheid om zich in te schrijven voor een sportschool. In de sportschool worden bootcamp lessen gegeven en zijn anders van karakter dan gymlessen. 

Sporten is naast de verbetering van de fysieke fitheid, goed voor de ontwikkeling van het brein (Scherder, 2017). Tijdens het sporten vindt er een toename van neurotransmitters plaats. Deze vormen de kapstokken van het brein waaraan informatie kan worden opgehangen, wat voordelig is voor het ontwikkelen van de executieve functies. Hier kunnen echter geen doelen aan gesteld worden omdat sporten weliswaar de ontwikkeling van de hersenen kan stimuleren, maar ook andere oefening nodig blijft om de executieve functies te verbeteren.

Tijdens het sporten wordt er dopamine aangemaakt wat het welbehagen, humeur, motivatie en concentratie verbetert. In ‘Effecten van sport ( Collard, Boutkan, Grimberg, Lucassen, Breedveld, 2014) spreekt men van een longitudinale verbetering van fysieke fitheid als jong genoeg begonnen wordt aan sporten. 

 


 

Mindfulness

In de wintermaanden is er voor de leerlingen een mogelijkheid zich in te schrijven voor mindfulness. Mindfulness is volgens Tiemense-Ensie:

‘Mindfulness is een vorm van meditatie en een levenshouding die zich kenmerkt door acceptatie van onvermijdelijke negatieve en positieve ervaringen = aanvaarding. Door  aanvaarding leer je dingen te nemen zoals ze komen, zonder ze beter of anders te willen maken.’

Deze training wordt door een leerkracht, maar met ondersteuning van een deskundige, gegeven. Het doel van deze trainingen is de leerling weerbaar te maken tegen stress.

"Verleg je grenzen"

De Meerkoet


  • De Meerkoet
  • Schoolstraat 9
  • 1746 AP Dirkshorn
  • T 0224-551624
  • d.vankampen@stichtingsurplus.nl
  • Routeplanner

Facebook
 

Zoeken


Groepen


  • Groep 1-2
  • Groep 3-4
  • Groep 5-6
  • Groep 7-8

Praktische info


  • Schooltijden
  • AVG
  • Vakantie
  • MR
  • Activiteitencommissie
  • Schoolgids
  • Klachten

Neem contact op


Copyright 2023 - De Meerkoet
Inloggen | Ziber Education - Schoolapp vergelijken? | Ziber - Responsive of Adaptive? | JuRstijl - Huisstijl regio Schagen