Onderzoek 'Papieren vliegtuigjes'
terug
11 januari 2019

Onderzoek 'Papieren vliegtuigjes'


 De positieve houding van de leerlingen van groep 8 heeft gemaakt dat we deze eerste week na de kerstvakantie een project draaien waar een aantal kinderen al een langere tijd om vragen: 'Vouw je eigen papieren vliegtuig en laat deze zweven!'. Het klaslokaal bleek al snel te klein te zijn, dus vliegen er deze week papieren vliegtuigjes door de hal.

 

Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw vliegtuig zo lang mogelijk blijft zweven? Wat maakt dat jouw vliegtuig na een korte vlucht naar beneden stort? Welke variabelen zijn van toepassing? Welke variabel ga je aanpassen om jouw vliegtuig te verbeteren? Denk - ontwerp - maak - test en verbeter! De doelen van onderzoekend en ontwerpend leren worden zo behaald, naast de samenwerkingsdoelen en ook oefenen de kinderen onder andere met het evalueren van een proces, het trekken van conclusies en het stellen van hypotheses.

 

Ook hebben de kinderen zich verdiept in de theorie. Wat maakt nu dat een vliegtuig blijft zweven? Wat is aerodynamisch? Wat houdt de wet van Newton in? 

 

Vandaag was de afsluitende test: 'Wiens vliegtuig vliegt het verst?' Dit werd getest in de gymzaal. De maker van het winnende vliegtuig heeft vervolgens stap voor stap de klas zijn vouwwijze uitgelegd. Daarna vlogen de vliegtuigen pijlsnel door de school.